ημιυπαίθριος

(post 10τμ)

Σ’ αυτή τη χώρα που γέννησε τη δημοκρατία, αλλά όχι και την άνεση να την απολαμβάνουμε είναι λίγα τα σύγχρονα παραδείγματα ομάδων που κατόρθωσαν μέσα από πολύχρονες, κοπιαστικές διεκδικήσεις να βελτιώσουν εντυπωσιακά την κοινωνική τους θέση θεμελιώνοντας θεαματικά, νέα δικαιώματα. Μία από αυτές τις ομάδες είναι και οι ημιυπαίθριοι.

Στη μεταπολεμική Ελλάδα οι ημιυπαίθριοι ήταν μία σχετικά ολιγάριθμη (καθώς οι πολυκατοικίες ακολουθούσαν το πρωτόγονο κυβικό μοντέλο σχεδίασης) και εντελώς ανειδίκευτη κάστα δωματίων που ζούσε στη βάση της κοινωνικής πυραμίδας. Χρησίμευαν σχεδόν για τίποτα, το μόνο που μπορούσαν να κάνουν ήταν να δέχονται αγόγγυστα όποιο περισσευούμενο σκουπιδαριό δε χωρούσε στο υπόλοιπο σπίτι (τσαρούχια, τηγάνια, μπυρομπούκαλα). Η πολιτική της αντιπαροχής που βασίλεψε, όμως, για τα επόμενα 50 χρόνια σε συνδυασμό με την εικαστική εξέλιξη των αρχιτεκτόνων που προβληματίζονταν τόσο για την τέχνη (καλαισθητική ποικιλία μορφών) όσο και για την τεχνική (κτίσματα σε τριγωνικά οικόπεδα κλπ) οδήγησαν σε μια εντυπωσιακή αύξηση του πλήθους των ημιυπαιθρίων και κυρίως σε κατακόρυφη άνοδο του ποσοστού τους στο γενικό πληθυσμό δωματίων (καθώς από ένα σημείο και μετά ΚΑΘΕ διαμέρισμα διέθετε ημιυπαίθριο, αλλά όχι απαραίτητα σαλόνι ή αποθήκη ή γραφείο). Ήταν αναπόφευκτο, λοιπόν, μέσα στον υπερπληθυσμό αυτό να αναδειχθούν μερικά φωτεινά μυαλά που ονειρεύονταν ένα διαφορετικό μέλλον για τη φυλή τους. Ένα από αυτά ήταν και ο Κίτρινος Ημιυπαίθριος της Οδού Σαμοθράκης, γνωστός σε όλους μας πλέον ως το ΚΗΤΟΣ.

Το ΚΗΤΟΣ διέκρινε από πολύ νωρίς ότι οι ημιυπαίθριοι είχαν όλα τα χαρακτηριστικά για να κατακτήσουν μια υψηλότερη θέση στη δωματιακή διαστρωμάτωση. Ήταν πλέον πολυάριθμοι, διέθεταν επιφάνεια, ήταν σκληραγωγημένοι, ζούσαν σε μια ήσυχη, αδιάφορη παράγραφο του πολεοδομικού κανονισμού, είχαν πρόσβαση στο δρόμο. Προσέγγισε μερικούς σεσημασμένους αρχιτέκτονες και τους πέταξε το τυράκι. «Τι θα λέγατε να πείθατε τους πελάτες σας να μας «κλείσουν» φτιάχνοντας ένα εξτρά δωμάτιο εκτός επίσημων τετραγωνικών;» Ακόμα και τα πιο εγκληματικά μυαλιά δεν θα μπορούσαν να συλλάβουν ένα τόσο σατανικά απλό σχέδιο. Οι περισσότεροι αρχιτέκτονες συμφώνησαν – μερικοί διαφωνούντες… δεν ξανάκουσε κανείς τίποτα για αυτούς. Το σχέδιο προχώρησε στην υλοποίηση. Όλοι ήταν ευτυχισμένοι. Οι αρχιτέκτονες που είχαν περισσότερα μέτρα για τις ομορφιές τους, οι ιδιοκτήτες που κέρδιζαν ένα δωμάτιο, οι ημιυπαίθριοι που ανέβαιναν σκαλοπάτια. Και το Κράτος;

Κάπου εκεί στα μισά της δεκαετίας του 80 ένας ανήσυχος δημόσιος λειτουργός έλαβε ένα ανώνυμο γράμμα που περιέγραφε λίγο πολύ την κατάσταση. Επιχειρήθηκαν αιφνιδιαστικοί έλεγχοι. Διαπιστώθηκαν παρανομίες. Γίνανε συλλήψεις. Μετά από δύο χρόνια ο δημόσιος λειτουργός είχε καταλάβει ότι οι πόροι του δεν επαρκούσαν για να συνεχίσει τις εφόδους. Το φαινόμενο πολλαπλασιαζόταν ως Λερναία Ύδρα. Αποτυχία. Εκείνη την εποχή έλαβε άλλο ένα ανώνυμο γράμμα, κατάλαβε όμως ότι επρόκειτο για τον ίδιο εκείνο προ διετίας μυστηριώδη αποστολέα. Του πρότεινε να θέσει ένα χρονικό ορίζοντα 6 μηνών μέχρι όλοι οι χτισμένοι ημιυπαίθριοι να τακτοποιήσουν τα χαρτιά παρανομής τους, τα δικαιολογητικά θα ήταν ακριβά, όχι όμως τόσο όσο το πρόστιμο και οι κυρώσεις της εν παρανομία σύλληψης. Τι σπουδαίος εισπρακτικός μηχανισμός! Και η διαδικασία θα επαναλαμβανόταν κάθε 5 χρόνια. Αριστούργημα. Ποιος να ήταν άραγε ο μυστηριώδης πληροφοριοδότης; Όχι άλλος από το ΚΗΤΟΣ.

Το ηγετικό επιτελείο των ημιυπαίθριων είχε αιφνιδιαστεί από την απόφαση του ΚΗΤΟΥΣ για ξεμπρόστιασμα της επιχείρησης. Ανήμποροι να δουν πέρα από τα προφανή τον είχαν κατηγορήσει για ενδοτισμό και ξεπούλημα στις κρατικές υπηρεσίες. Ακόμα και όταν τους εξήγησε διεξοδικά το σχέδιο του, τα αγκυλωμένα μυαλά τους δεν μπορούσαν να συλλάβουν την αλλόκοτη προοπτική του. Η οποία ήταν: θεσμική κατοχύρωση μέσα από τη μη θεσμική κατοχύρωση! Το ΚΗΤΟΣ ήξερε ότι οι επί δεκαετίες παρίες ημιυπαίθριοι δύσκολα θα γίνονταν δεκτοί στα μεγάλα πολεοδομικά σαλόνια. Και το Κράτος ήθελε πάντα το κατιτίς του για να κοιμάται ήσυχο. Εκείνος, λοιπόν, «προδίδοντας» το κόλπο με τα νυχτερινά χτισίματα πέτυχε μ΄ένα σμπάρο 2 τρυγόνια. Από τη μια, η κάστα του θα ζούσε για καιρό ακόμα σε μια αβέβαιη κόψη μεταξύ νομιμότητας και ανομίας, αυτό θα τους διατηρούσε συσπειρωμένους και σε επαγρύπνηση. Απ΄ την άλλη, το Κράτος ποτέ δε θα τους έβγαζε συλλήβδην και επίσημα εκτός Νόμων, τα αντίτιμα από τα κατά καιρούς εικονικά πογκρόμ εναντίον τους ήταν μία σταθερή πηγή εισόδων. Με τα χρόνια η νόμιμη αυτή ημιπαρανομία θα παγιωνόταν ως φυσιολογική, στέρεη αντίληψη σε σχεδιαστές, ιδιοκτήτες, Δημόσιο. Κι έτσι κανείς δε θα ψιθύριζε συνωμοτικά πάνω από διπλά blue-prints, κανείς δε θα είχε ενδοιασμούς ότι κλέβει το Κράτος, κανείς δε θα σκοτιζόταν για το πολιτικό κόστος. «Οι νόμοι αλλάζουν, έρχεται ένας τρελός και καταλύει τα πάντα. Η έξη ποτέ», δογμάτιζε το ΚΗΤΟΣ.

Και όντως, οι ημιυπαίθριοι σταδιακά ένιωθαν ολοένα και πιο σίγουροι και η σιγουριά αυτοί εδραίωνε τη φήμη τους ως καλόβολοι πολυτεχνίτες: δεύτερη αποθήκη, ψησταριά, δεύτερο WC. Και αργότερα βιβλιοθήκη, ανάκλιντρο, επέκταση καθιστικού, ξενώνας, είχαν γίνει πλέον ισότιμοι με τα άλλα δωμάτια και ακόμα: ποτέ δε θα ξεχνούσαν την καταγωγή τους, η ταπεινότητα και η σκληρή δουλειά πάντοτε θα τους έδινε ένα προβάδισμα σε σχέση με τους μαλθακούς οικιστικούς ανταγωνιστές τους, τα μικροαστικά σαλόνια, τα τυφλά λουτρά, τις μινιατούρες κουζίνες, τα απαξιωμένα χολ. Και δε θα αργούσε μια μέρα, η μέρα που το ΚΗΤΟΣ είχε ονειρευτεί 30 χρόνια πριν, όταν άγουρο ακόμα νταμάρι ξεκινούσε το σκληρό και συνάμα ευγενικό αγώνα του, που στα ενοικιαστήρια θα έγραφε: «μοντέρνο 3άρι, περιοχή πρυτανεία, 85τμ, ευρύχωρος πολυτελής ημιυπαίθριος, σαλοκουζίνα, υπνοδωμάτιο, 350€».

Advertisements

Υποβολή σχολίου

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s