φωτοαπαγόρευση

Ίσως ήταν η παγκόσμιας εμβέλειας απάτη με τα παραποιημένα πρόσωπα στα πλαστά πιστοποιητικά. Ίσως ήταν ο υπερβολικά κίβδηλος εορτασμός για τη selfie 1 τρισεκατομμύριο. Ίσως ήταν οι 6 ώρες και 55 λεπτά δίχως διαδίκτυο που επακολούθησαν από το κρασάρισμα πέντε βαρυφορτωμένων με αχρείαστη υπερανάλυση server. Ίσως ήταν η εκτόξευση του μίσους τη στιγμή που κρατούσε στα χέρια του το τρυφερό ενσταντανέ της συζύγου του με τον αυλικό του. Ίσως όλα αυτά μαζί. Κάποιος που είχε τον εκνευρισμό και είχε και τη δύναμη κίνησε τις διαδικασίες. Σε κάτι λιγότερο από 13 μήνες, οι φωτογραφίες κάθε τύπου είχαν απαγορευτεί.

Η νομοθετική απαγόρευση τεχνικά υλοποιήθηκε με τέσσερις τρόπους: 1. Η νεοσυσταθείσα PhotoPolice ανέλαβε την κατάσχεση και καταστροφή όλου του εγκληματικού υλικού: άλμπουμ, κάμερες, φιλμ, φλας, τρίποδες, software. 2. Οι πάροχοι internet μπλόκαραν τη διακίνηση των μιαρών φορμάτ: jpeg, tiff, bmp. 3. Οι web crawlers σκάναραν τον ιστό, εντόπιζαν παράνομες σελίδες και τις παρέδιδαν στην παγερή ακινησία του DoS. 4. Σβήστηκε από όλα τα κατάστιχα η φημισμένη φράση «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις» – ως σύμβολο της νέας εποχής εδραιώθηκε η λέξη «μάνα» (mother, madre, mutter, mor…) με την υποσημείωση «μια λέξη αξίζει όσο χίλιες εικόνες».

Ο κόσμος, αρχικά σαστισμένος, φοβήθηκε. Μαζεύτηκε. Υπάκουσε. Βοήθησε σε αυτό και η παραδειγματική τιμωρία (τρία χρόνια στέρησης πρόσβασης σε social media και cloud accounts) κάποιων απερίσκεπτων δονκιχωτών που εντελώς άτσαλα επιχείρησαν κατά μέτωπο επίθεση στους σύγχρονους ανεμόμυλους, φωτογραφίζοντας επιδεικτικά πλατείες, Κοινοβούλια, Αστυνομικά Τμήματα. Σταδιακά, όμως, αναπτύχθηκαν νέες, καλύτερα οργανωμένες μορφές αντίδρασης. Σαν τα τοπικής εμβέλειας off-line δίκτυα που (όπως άλλοτε οι πειρατικοί ραδιοσταθμοί) στήνονταν με φθηνοϋλικά σε πόλεις και γειτονιές, και επέτρεπαν στους χρήστες τους (χωρίς να έχουν πρόσβαση στο internet και άρα μη δηλώνοντας ευθέως την παρουσία τους στους διώκτες τους) να ξεδίδουν ανταλλάσσοντας όλα τα απαγορευμένα αρχεία.

Όπως και στο παρελθόν, η εποχή της φωτοαπαγόρευσης οδήγησε σε μια γενικευμένη έξαρση εγκληματικότητας. Οι νονοί της νύχτας επένδυσαν στη δίψα του κόσμου για απλή, ανόθευτη φωτογραφία και οργάνωσαν ένα εκτεταμένο, παράνομο δίκτυο από εκθέσεις σε παρατημένα εργοστάσια και ανήλιαγα μπουντρούμια. Προσέλαβαν ατρόμητους (και πεινασμένους) επαγγελματίες φωτογράφους, λάδωσαν συνειδήσεις, πίεσαν καταστάσεις με πολιτικούς φόνους και μαζική τρομοκρατία, εδραίωσαν τη θέση τους στη νέα παραοικονομία.

Μέσα στο σκηνικό αυτό αστυνομοκρατίας και καθώς η πρωταρχική σύγκρουση Καθεστώτος και πολιτών μαινόταν, μια νέα μορφή τέχνης που, σχήμα οξύμωρο, εξυπηρετούσε προσωρινά και τις δυο πλευρές βρήκε το χώρο να ανθίσει. Οι επιχειρηματικοί κολοσσοί της φωτογραφίας για να αποφύγουν το χάσμα της απόλυτης καταστροφής μετεξέλιξαν τα προϊόντα τους. Ενσωμάτωσαν υπεραναπτυγμένα image analysis software στις μηχανές τους, τις ονόμασαν με στόμφο πλέον «κειμενογραφικές», και τις παρέδωσαν στο εμπόριο. Οι μηχανές αυτές μοιάζαν σε όλα με τις κλασικές φωτογραφικές, μόνο που αντί για εικόνα το αποτέλεσμά τους ήταν κείμενο, έτσι ώστε όταν κειμενογράφιζες πχ ένα τοπίο η μηχανή αυτόματα σου εξήγαγε μια υψηλής καλλιτεχνικής αξίας περιγραφή του, που μπορούσες νόμιμα να την αποθηκεύσεις και να τη μοιραστείς με τους φίλους σου. Γίναν ανάρπαστες.

Και ακόμα περισσότερο οι παραμορφωτικοί φακοί της Leica, εκείνοι που αν τους προσέθετες στη μηχανή μπορούσες να παράγεις κάθε είδους κείμενο: λιτό, περιγραφικό, ποιητικό, εξωραΐζον, χιουμοριστικό, αυστηρό, αριστερίζον, καταγγελτικό. Τα ειδησεογραφικά site γέμισαν από κειμενογραφίες για «ψυχρές χειραψίες» και «θλιβερά χαλάσματα». Τα αθλητικά από «οπίσθια λακτίσματα» και «έξαλλα πανηγυρίζοντες». Τα πορνογραφικά από «μεγάλα βυζιά» και «λάγνα βλέμματα». Τα φυσιολατρικά από «μανιώδεις καταρράκτες» και «απόλυτη νηνεμία». Και τα παιδάκια πλέον έπαιζαν όχι με παζλ 100 κομματιών αλλά με παζλ 100 λέξεων.

Μετά από κάποια χρόνια η συγκρουσιακή κατάσταση υποχώρησε. Οι άνθρωποι (προσαρμοσμένοι ή υπνωτισμένοι;) εκπαίδευσαν το μυαλό τους, έμαθαν να διαβάζουν τις κειμενογραφίες και να φαντάζονται τις εικόνες. Τους αρκούσε. Το επόμενο στάδιο θα ήταν να μη χρειάζονται καν να σχηματοποιούν όσα διάβαζαν, οι λέξεις, οι λέξεις θα ήταν ό,τι άξιζε να παράγουν και να διακινούν. Απ΄την πλευρά του, το Καθεστώς χαλάρωσε τα περιοριστικά μέτρα. Οι νέοι αδιάφθοροι (unphotoables) είχαν πατάξει το οργανωμένο έγκλημα, οι πολίτες είχαν ηρεμήσει, κάποιες σποραδικές εστίες αντίδρασης ήταν καθόλα ελεγχόμενες. Οι πάροχοι internet ήραν όλους τους κανόνες μπλοκαρίσματος, ξαναέδωσαν το πράσινο φως  σε torrents, jpegs, avis κλπ, μόνο που δεν υπήρχε καμία μηχανή ικανή να τα παράξει. Τόσο η ζωή όσο και η περιγραφή της κυλούσαν ομαλά.

Μέχρι που… κάποιος κάποτε βρήκε μια μηχανή παρατημένη σε κάποια ζούγκλα. Δεν ήξερε τι ήταν. Δε τρωγόταν ούτε ξεπεταγόταν τίποτα από μέσα της. Είχε ένα μεγάλο κάτι πάνω της – όταν το πατούσε ακουγόταν κλικ. Κι ένα πολύ φωτεινό κάτι άλλο με γραμμές και σχέδια που αναβόσβηναν καθώς έπαιζε με κάτι άλλο που είχε σφηνωμένο δίπλα του. Έκανε πολλά κλικ εκείνη τη μέρα. Αναβόσβησε επίσης πολλά σχέδια. Και τη στιγμή που εντελώς τυχαία ακολούθησε την ενδεδειγμένη (από το εγχειρίδιο) σειρά: η κάμερα να κοιτάει το πρόσωπό του από απόσταση χεριού –> να πατήσει λίγο (αλλά όχι τελείως) το κλικ ώστε να ξεθολώσει και να εστιάσει πάνω του –> να χαμογελάσει –> να πατήσει κλικ –> να γυρίσει τη ροδέλα του μενού στο instantSending –> να πατήσει 2 φορές το OK κάτω από τη ροδέλα, εκείνη τη στιγμή, λοιπόν, κατάφερε 2 πράγματα:

1. να γκρεμίσει όσα έχουν ειπωθεί περί άπειρου χρόνου και θεωρήματος των άπειρων πιθήκων και

2. να πλημμυρίσει (μέσω του instantSending και των διαδοχικών app, follow, rss feed, share) το internet με τη μία και μοναδική selfie που εμφανίστηκε για χρόνια και ίσως να περιέγραφε με τον καλύτερο τρόπο σε κάποιους εξωπλανητικούς ταξιδιώτες το ποιοι κάτοικοι κατοικούν σ’ αυτή τη μικρή μπλε κουκκίδα:

Monkey takes photos on camera

Advertisements

Υποβολή σχολίου

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s